Co należy zrobić przed założeniem działalności gospodarczej?
2023-02-08Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga wykonania wielu czynności formalnych. Sprawy urzędowe to jedynie część – i to wcale nie najważniejsza – działań, jakie powinniśmy wykonać. Wiele uwagi należy poświęcić analizie biznesu.
Co należy zrobić przed założeniem działalności gospodarczej? Niestety, jeśli szukasz metody, która sprawi, że staniesz się drugim Elonem Muskiem lub Markiem Zuckerbergiem – srodze się zawiedziesz, czytając nasz tekst… Nie porzucaj jednak lektury, ponieważ znajdziesz tu garść przydatnych porad. Do dzieła!
Działalność gospodarcza – co to takiego?
Najpierw zdefiniujmy sobie pokrótce, czym jest działalność gospodarcza. Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w przepisach. Spójrzmy na ujęcie zawarte w Konstytucji Biznesu, a konkretnie – w ustawie z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców (art. 3):
„Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły”
A zatem, za działalność gospodarczą uznaje się zarówno aktywność prowadzoną przez banki, jak i np. lokalne sklepy spożywcze, biura rachunkowe czy handel. Co ważne, nie jest to działanie mające postać incydentu. Jednorazowa sprzedaż produktu na Allegro nie zostanie uznana za działalność gospodarczą… ale regularny handel jak najbardziej.
Dlaczego wspominamy o zapisach zawartych w ustawie Prawo przedsiębiorców? Powód jest prosty – ponieważ w ramach Konstytucji Biznesu dopuszcza się tzw. działalność nierejestrowaną. Jest to rozwiązanie, w którego ramach nie trzeba rejestrować działalności gospodarczej, jeśli nasze miesięczne przychody (wpływy) nie przekraczają wysokości 50 proc. najniższego wynagrodzenia ustawowego w Polsce (w 2023 roku próg ten wynosi: 3490 zł/2 = 1745 zł), a podatnik przez ostatnie 5 lat oficjalnie nie prowadził działalności biznesowej. Działalność gospodarczą rozliczamy na zasadach ogólnych (tzn. według skali podatkowej PIT); możemy działać wówczas w takich obszarach, które nie wchodzą w zakres działalności koncesjonowanej (przewóz towarów itp.).
oznacza brak obowiązku opłacania składek z tytułu ubezpieczeń Działalność nierejestrowana ZUS. Nie trzeba również prowadzenia księgowości (wymaga się ewidencji sprzedaży, ale nie jest ona zbyt skomplikowana). Tym samym, jest to dobry sposób na przetestowanie, czy biznes się sprawdza.
Jeśli wszystko wygląda optymistycznie, tak czy inaczej będziesz zmuszony zarejestrować działalność gospodarczą – próg przychodów w wysokości połowy minimalnego wynagrodzenia krępuje nasze możliwości.
Zaplanuj swoje dochody i wydatki
Niezależnie od tego, jaką branżę rynku wybierzesz, staniesz przed koniecznością wykonania budżetu. Przed budżet rozumiemy zestawienie planowanych wpływów oraz wydatków związanych z prowadzeniem biznesu (pisaliśmy o tym w innych z naszych tekstów <link do tekstu – jak przygotować budżet dla domu/firmy>, gdzie przedstawiliśmy garść praktycznych informacji).
Nie ma jednej, uniwersalnej metody, według której należy przygotować budżet – poniżej znajdziesz kilka z nich:
- działaj strategicznie – zwracanie uwagi na szczegóły jest dowodem na to, że znasz swój biznes… ale jednocześnie stanowi ograniczenie dla budżetu. Planujesz zakup wyposażenia dla biura? W takim wypadku umieść w budżecie jedną zagregowaną pozycję „artykuły dla biura”. Nie pokazuj jednak tego, ile kosztują pojedyncze długopisy, zakreślacze, segregatory czy papier ksero – będzie to wyglądać zabawnie w jednym zestawieniu z kosztami przewidzianymi na zakup maszyny produkcyjnej, samochodu dostawczego czy zestawów komputerowych. Tak drobne wydatki warto zamieścić w oddzielnym zestawieniu – w budżecie powinna znaleźć się jedynie ich łączna, zsumowana wartość,
- zakładaj różne warianty – stwórz co najmniej dwie wersje budżetu, tj. podejście optymistyczne oraz pesymistyczne (warto wzbogacić je również o wersję pośrednią, które będzie stanowić kompromis). Przewidujesz, że będziesz musiał kupić jedną spośród dwóch dostępnych maszyn, które różnią się między sobą pod kątem ceny (pomijamy tu ich specyfikację techniczną)? W takim razie przygotuj różne warianty budżetu, w których przedstawi się nabycie tańszego/droższego urządzenia.
Zaplanowanie dochodów i wydatków to must have, jeśli przygotowujesz się do otworzenia własnego biznesu. Dzięki temu będziesz mógł oszacować, czy planowane przedsięwzięcie jest rentowne, a jeśli tak – jakich nadwyżek możemy się spodziewać.
Przeanalizuj szanse i zagrożenia
W literaturze z zakresu zarządzania można znaleźć wiele metod, które pozwalają ocenić, czy – kolokwialnie mówiąc – biznes wypali. Co ważne, nie są one jedynie książkową teorią bez pokrycia w rzeczywistości. Chętnie stosuje się je podczas oceny konkurencyjności biznesu. Oto niektóre z nich:
- SWOT – analiza, w której czynniki dzieli się na silne i słabe strony (tkwią one wewnątrz danego przedsiębiorstwa), a także słabości i zagrożenia (szuka się ich w otoczeniu firmy),
- PEST – ocena, jakie są rodzaje czynników, które wpływają na działalność przedsiębiorstwa. W ramach PEST wyróżnia się czynniki: prawno-polityczne (P; zmiany w prawie, koncesjonowanie działalności gospodarczej), ekonomiczne (E; poziom inflacji i bezrobocia, stopy procentowe), społeczne (S – zmiany w gustach i preferencjach klientów) oraz technologiczne (T; automatyzacja, możliwość pracy zdalnej itp.),
- strategia czerwonego/błękitnego oceanu – dzięki niej można ocenić, czy będziemy musieli zmierzyć się z silną konkurencją w branży, w której działa wiele firm (czerwony ocean), czy też jest to aktywność w niszy (niebieski ocean).
Oczywiście, nie oznacza to jeszcze, że zastosowanie metodyki SWOT czy koncepcji błękitnego oceanu da Ci gwarancję sukcesu – gdyby tak było, nasz świat byłby zdominowany przez spełnionych przedsiębiorców. Koncepcje, które przedstawiliśmy powyżej, należy traktować raczej jako drogowskazy; pokazują one, jakie są perspektywy dla biznesu.
Co należy zrobić przed założeniem działalności gospodarczej? Podsumowanie
Jak widzisz, musisz wykonać wiele czynności przed utworzeniem przedsiębiorstwa – rejestracja w CEIDG lub KRS nie wystarczy i jest to jedynie jeden spośród wszystkich kroków do biznesowego sukcesu. Co więcej, wydaje się, że kwestie wcale nie są najważniejsze. Wręcz przeciwnie: kluczem do sukcesu jest umiejętne przeanalizowanie, czy nasz pomysł ma szanse na realizację.
Oczywiście, musisz mieć na uwadze, że kwestie, które opisaliśmy w naszym tekście, to jedynie ułamek spośród wszystkich czynności, które należy wykonać jeszcze przed rozpoczęciem działalności na rynku. Nikt tak naprawdę nie wie, jakie wyzwania pojawią się na Twojej drodze – biznes ma to do siebie, że jest nieprzewidywalny.
Autor: Emil Zelma
Zobacz też:
Bez biznesplanu ani rusz
Na pewno warto rozpatrzyć usługi księgowego, bo bez tego można popłynąć