Dlaczego produkty Apple są tak popularne na rynku?
2023-05-09Apple to brand, którego nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Apple jest – obok Facebooka, Microsoft czy McDonald’s – jedną z najbardziej znanych globalnych marek świata. Sprzęt dostarczany przez to przedsiębiorstwo, w tym na przykład urządzenia typu iPhone, iPad czy MacBook, cieszy się już od lat ogromnym uznaniem wśród młodszych i starszych; nie będzie przesadą stwierdzenie, że Apple jest pożądany przez miliony ludzi na całym globie… ale właściwie skąd to wynika?
Zastanowimy się nad tym razem z Tobą. Jeśli obawiasz się, że czeka Cię tekst reklamowy, nie martw się: nie zamierzamy nikogo zachęcać do zakupu konkretnych produktów. Zamiast tego spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie: co sprawia, że produkty Apple – choć nie należą do najtańszych –cieszą się tak dużym zainteresowaniem właściwie na całym świecie? Do dzieła!
Apple – co warto wiedzieć na temat tej marki?
Zanim poszukamy przyczyn, które budują popularność Apple, warto, byśmy przekazali Ci kilka podstawowych informacji na temat tego brandu. Apple (a właściwie: Apple Inc.) to przedsiębiorstwo działające w branży informatycznej/nowoczesnych technologii. Ma ono swoją siedzibę w Kalifornii, a dokładnie – w miejscowości Cupertino.
Apple to firma, która zajmuje się działalnością na różnych etapach cyklu wytwarzania urządzeń, tzn. projektowaniem oraz produkcją różnego rodzaju urządzeń elektronicznych. Zaliczają się do nich między innymi:
- komputery osobiste,
- komputery mobilne (laptopy),
- urządzenia przenośne (iPhone, iPad),
oraz wiele innych, w tym także akcesoria dodatkowe w postaci słuchawek itp.
Warto wiedzieć – kiedy powstało Apple?
Kiedy narodziła się marka Apple? Zapewne zaskoczy Cię, ile lat ma na marka. Brand ten został utworzony w dniu 1 kwietnia 1976 roku, aczkolwiek data założenia firmy nie ma nic wspólnego z primaaprilisowym żartem. Apple zostało utworzone przez trzech wizjonerów, czyli Steve’a Wozniaka, Steve’a Jobsa oraz Ronalda Wayne’a. Począwszy od stycznia 1977 roku przedsiębiorstwo działało pod nazwą Apple Computer Inc., a od 2007 roku stosowana jest obecna nazwa, tzn. Apple Inc. |
Apple nie jest jedynie jedną spośród tysięcy marek technologicznych, jakie można spotkać np. w Dolinie Krzemowej. Wręcz przeciwnie – to olbrzymie przedsiębiorstwo notowane na amerykańskiej giełdzie NASDAQ już od 1980 roku. O tym, jak silną pozycję zajmuje na rynku Apple, najlepiej świadczy chyba fakt, że w 2012 roku marka ta została uznana przez prestiżowy magazyn Forbes za najsilniejszą na globie.
Co sprawia, że produkty marki Apple są popularne?
Jeśli się nad tym zastanawiasz, musisz oczywiście wiedzieć, że to bardzo uznaniowa kwestia – to, co dla jednego będzie czymś świadczącym o jakości urządzeń marki Apple, dla drugiego okaże się jedynie nic nieznaczącą błahostką. Jeśli jednak przejrzymy informacje na forach społecznościowych czy social mediach, okazuje się, że fani urządzeń z jabłuszkiem zwracają uwagę na kilka głównych kwestii. Jakich? Dowiesz się tego, jeśli przeczytasz tekst – nie zwlekaj, to całkiem przyjemna lektura.
Design i estetyka
Bez wątpienia jednym z głównych powodów, które sprawiają, że produkty Apple cieszą się tak dużą popularnością mimo upływu lat, jest ich niepowtarzalny atrakcyjny design.
Nie chcemy tu reklamować konkretnych produktów. Zastanówmy się raczej, czy są one lepsze od swoich konkurentów w takim samym przedziale cenowym? Jak się okazuje, nie! Wręcz przeciwnie – sprzęt Apple pod kątem jakości często zdecydowanie odstaje w rywalizacji z innymi znanymi flagowcami. A jednak iPhone’y czy MacBooki niezmiennie cieszą się wielkim, niesłabnącym zainteresowaniem. Jednym z powodów jest wygląd – jak widzisz, jest to umiejętne połączenie:
- elegancji,
- nowoczesności.
Sprzęt marki stworzonej przez Steve’a Jobsa jest kojarzony przede wszystkim jako minimalistyczne urządzenia w białej lub czarnej wersji kolorystycznej, chociaż – co dobrze widać na przykładzie iPhone’ów – można zdecydować się również na modele w kolorze niebieskim, zielonym, złotym czy czerwonym… możliwości w tym zakresie jest naprawdę wiele.
Apple od zawsze stawiał na specyficzny styl, który jest łatwy do rozpoznania i skutecznie wyróżnia się na tle konkurencji. Trudno jest odróżnić Samsunga od Oppo czy Xiaomi od Alcatela. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o urządzenia Apple.
Innowacyjność
Rzecz jasna, Apple to nie tylko wygląd. Gdyby tak właśnie było, nawet prestiżowa marka nie byłaby w stanie się przebić. Rynek urządzeń elektronicznych jest niezwykle różnorodny, ale z całą pewnością możemy stwierdzić jedno – Apple musi rywalizować również jakością. W związku z tym fani mogą liczyć m.in. na takie dodatkowe akcesoria oraz wbudowane opcje jak:
- Siri,
- Face ID,
- Touch ID,
- AirPods.
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że rozwiązania te w pewnym sensie zmieniły filozofię korzystania z urządzeń mobilnych, a niektóre z nich stały się standardem dla całej branży. Apple to marka, która od początku swojej działalności stawia przede wszystkim na nowoczesność, ale także jakość oraz innowacyjność swoich produktów. Urządzenia z tej marki to nie tylko gustowne ozdoby, ale coś znacznie więcej: multifunkcjonalny sprzęt.
Warto wiedzieć – ekosystem Apple
Kolejnym ważnym atutem jest tzw. ekosystem Apple. Co to oznacza? Spokojnie – nic, co wiąże się z naturą. Ekosystem to zbiór usług i funkcjonalności, które ułatwiają synchronizację różnych sprzętów oraz sprawne przesyłanie danych pomiędzy nimi różnymi urządzeniami (MacBook, iPhone itp.). Spójrzmy, co Steve Jobs ma na temat ekosystemu marki, którą stworzył: „Jesteśmy jedyną firmą, która jest właścicielem całego systemu – sprzętu, oprogramowania i systemu operacyjnego. Możemy wziąć pełną odpowiedzialność za wrażenia użytkownika. Możemy robić rzeczy, których inni nie potrafią” |
Serwis Apple
Dobry design produktu to nie wszystko. Warto wspomnieć o jeszcze jednej zalecie, która sprawia, że klienci chętnie kupują produkty marki Apple – mowa tu o autoryzowanych punktach serwisowych. I po raz kolejny przypominamy, że nie będziemy reklamować ani konkretnych urządzeń tego producenta, ani punktów serwisowych. Nie da się jednak zaprzeczyć, że dedykowane punkty serwisowe Apple to rozwiązanie, które odróżnia tę markę od (całkiem licznej) konkurencji.
Czym zajmuje się na co dzień serwis Apple? Tego typu punkty zapewniają usługi w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń mobilnych (iPhone), laptopów (MacBook) oraz innych sprzętów Apple. Całość wyróżnia się m.in. z uwagi na to, że serwisanci wykonują powierzone prace z użyciem sprzętu przeznaczonego właśnie do urządzeń tego brandu; zapewnione są również oryginalne części zamienne. A ponieważ standardy pracy są ujednolicone na całym świecie i regularnie sprawdzane przez producenta, możemy mieć duże zaufanie do usług, jakie się wykonuje w tych serwisach.
Warto wiedzieć – w parze z jakością idzie cena
Usługi serwisowe Apple to niemal pewność, że zalane, pęknięte czy uszkodzone w inny sposób urządzenie zostanie naprawione. Oczywiście, jeśli nie przysługuje Ci już gwarancja, musisz liczyć się w wysokimi kosztami. Ceny mogą być o ok. 20-30% od podobnych usług, które wykonuje się w uniwersalnych punktach naprawy. |
Przejrzyste menu
System operacyjny, który instaluje się w smartfonach Apple – iOS – to mocna konkurencja dla Windowsa. Być może w Polsce nie jest to bardzo widoczne (w naszym kraju niekwestionowanym liderem jest wciąż dostarczany przez Microsoft Windows), ale np. w Stanach Zjednoczonych marka Apple jest znacznie popularniejsza.
Piszemy Ci o tym dlatego, że iOS uchodzi za system dość prosty w obsłudze. Bez wątpienia jest tak dlatego, że interfejs na różnych urządzeniach wygląda tak samo (lub z bardzo drobnymi różnicami). A teraz zobaczmy, jak wygląda to w przypadku Androida: o ile poszczególne modele tego samego producenta mają zbliżony do siebie interfejs, to jeśli porównasz ze sobą smartfony dwóch różnych brandów, zauważysz, że sytuacja wygląda zupełnie inaczej. O ile sam Android na różnych urządzeniach działa właściwie tak samo, to różne będą drobne, pozornie nieistotne, ale w gruncie rzeczy bardzo ważne elementy, w tym np. ikony czy widżety.
Produkty marki Apple – podsumowanie
Jak widzisz, marka Apple oferuje coś, co trudno osiągnąć innym producentom – nietuzinkowy design, masę funkcji dodatkowych, świetną jakość wykonania oraz prestiż. Wszystkie te powody sprawiają, że klienci są gotowi na duży wydatek, ponieważ – nie ma co się tu oszukiwać – produkty Apple są droższe o kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt procent niż ich odpowiedniki z marek konkurencyjnych. Nie chcemy Cię jednak namawiać do kupna i przekonywać, że Apple to synonim luksusu; sam musisz to zrozumieć, ponieważ Apple kocha się lub nienawidzi.
Autor: Emil Zelma
Zobacz też:
Mnie zawsze przekonuje niepowtarzalnie świetny aparat