Czy rozmowa z botami na infolinii ma jakikolwiek sens?

Czy rozmowa z botami na infolinii ma jakikolwiek sens?

12 grudnia, 2022 0 przez Dawid

Dosyć często jesteśmy zmuszeni korzystać z infolinii, zwłaszcza gdy pewna usługa nie działa zgodnie z przeznaczeniem, chcemy zgłosić awarię lub usterkę, względnie otrzymać niezbędne dla nas informację. Niestety nie jest niczym dziwnym, że pojawiają się boty na infolinii, z którymi większość z nas nie potrafi się porozumieć, ewentualnie nie wie, co zrobić w takiej sytuacji. Nie oznacza to jednak, że rozmowa z botami nie ma żadnego sensu, może być jedynie ukierunkowaniem nas na dalszą dyskusję z realnym konsultantem. Dlatego, jeżeli dotychczas rozmowa z botami, nie pozwalała nam na załatwienie wszelkich spraw, to bądźmy świadomi, że jest zupełnie inaczej.

Oczywiście może nas to denerwować, że taka automatyzacja rozmowy, którą są wspomniane boty na infolinii to niekiedy dla nas utrudnienie, oraz co najważniejsze przedłużający się czas, w trakcie jakiego z konsultantem moglibyśmy załatwić wiele ważnych spraw. Jeżeli kolejnym razem znów napotkamy boty na infolinii, to dokładnie przysłuchujmy się poleceniom czy tym, co nam one przekazują, nakazują w kontekście danej sytuacji zazwyczaj nacisnąć dany guzik, przypisany do działu, usługi czy sprawy, którą mamy do załatwienia. Dzięki temu zostaniemy przeniesiemy dalej, a raczej przekierowani zgodnie z problemem, który nas bezpośrednio dotyczy, choć pojawiają się też opinie, że boty na infolinii to nader korzystne rozwiązanie. Zwłaszcza dla osób, dla których taka automatyzacja załatwienia różnorodnych spraw nie stanowi żadnego problemu, podobnie jak sama rozmowa z botami, które są przecież dostępne na niemal każdej infolinii.

Jak rozmawiać z botami na infolinii?

Jak więc powinna przebiegać rozmowa z botami na infolinii? Nie da się jednoznacznie, odpowiedzieć na takie pytanie, ważne jest tutaj czego ta infolinia dotyczy, czy rozmawiamy o awarii usługi internetowej lub może problemami z dostępem do konta bankowego? Dochodzimy więc do momentu, w którym trzeba być nie tylko świadomym tego, w jakim celu dzwonimy, ale też posiadać cierpliwość, by przejść każdy etap takiej rozmowy. Ostatnim krokiem jest zazwyczaj, znalezienie rozwiązania naszej sytuacji, choć też możliwość uzyskania dostępu do konsultanta telefonicznego, lub osoby, która będzie w stanie z nami porozmawiać.

Postarajmy się, aby rozmowa z botami odbywała się za pomocą odpowiedzi na pytania, które nam oni zadają często prostych słów i zdań. Wtedy boty na infolinii nie tylko będą nas w stanie zrozumieć, ale też doprowadzą do momentu, kiedy po wstępnej wręcz weryfikacji, gdyż za to są odpowiedzialne, udało nam się dotrzeć do momentu, w którym załatwimy wszystkie nasze problemy i sprawy. Niech więc takie podejście, kiedy chodzi o boty na infolinii już nigdy nie doprowadzi do momentu, kiedy po ich usłyszeniu zdecydujemy się rozłączyć, względnie będziemy zdegustowani tym, iż odbywa się właśnie rozmowa z botami, a nie samym człowiekiem.

Z czasem na pewno, w dużo prostszy oraz łatwiejszy sposób, przyjdzie nam kontakt z infolinią, nawet jeżeli czeka nas tam rozmowa z botami i stanie się ona dla nas wręcz niezbędna do załatwienia wszystkich spraw.

 

Autor: Katarzyna Kluczyk